Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Subdomein of IP-adres
05-19-2013, 09:52 AM (This post was last modified: 06-24-2013 03:30 AM by DMCH-Jethro.)
Subdomein of IP-adres
Gratis subdomein bij je Minecraft server wat kan je er mee?

Bij elke Minecraft server bij DMCH zit een gratis subdomein. Dit subdomein verwijst naar het ip-adres van je Minecraft server. Op deze manier hoef je geen ingewikkeld ip-adres te onthouden maar een makkelijke naam bijv: mijnserver-mc.dmch.nl in plaats van 178.20.170.71. Daarnaast krijg je ook een SRV DNS record. Dit is een DNS record welke Minecraft het poort nummer van je server kan vertellen. Door gebruik te maken van een SRV record hoeven je vrienden niet meer een poort nummer in te voeren in hun minecraft.

Voorbeeld:
Subdomein - A-record: mijnserver-mc.dmch.nl (Dit adres kan je gebruiken voor FTP en Plugins bijv)
Subdomein - SRV record: mijnserver.dmch.nl (dit adres geef je aan je vrienden om in hun minecraft in te voeren, geen poort nummer nodig)

Waarom een subdomein?
Een subdomein is veel makkelijker te onthouden dan een ip-adres. Ook is het grote voordeel mocht het ip-adres veranderen dan word het subdomein aangepast naar het nieuwe ip-adres. Op deze manier hoeft je niet alle spelers het nieuwe ip-adres te vertellen.

Hoe werkt het dan?
Zoek eerst op wat je subdomein is. Dit is de servernaam welke je opgegeven hebt bij het bestellen van je server gevolgd door .dmch.nl. Je vind deze terug in het klant gedeelte op http://www.dutchminecrafthosting.nl/login en klik op DNS. Hier zie je je een overzicht van je servers met de daarbij behorende DNS records.
Het "DNS SRV-Record" server adres geef je aan je vrienden welke ze in hun minecraft kunnen instellen om te kunnen verbinden met je server. Dus niet meer het ip-adres met poort nummer maar voortaan het SRV subdomein.

En als het ip-adres nu moet veranderen?
Wij zullen proberen ten alle tijden om het ip-adres niet te hoeven veranderen. Mocht dit toch nodig zijn dan passen wij ook het subdomein aan zodat deze gelijk naar het nieuwe ip-adres verwijst en het SRV record passen wij zo aan dat deze ook evt naar het nieuwe poort nummer verwijst. Op deze manier komen al je spelers gewoon weer op je server terecht zonder dat ze ook maar iets hoeven aan te passen.

Kan ik ook mijn eigen domein gebruiken?
Dit kan ook. Maak bij je hosting provider waar je domein geregistreerd is een CNAME dns record aan. Dit CNAME record moet verwijzen naar je dmch.nl subdomein. Je krijgt dan bijv minecraft.mijndomein.nl -> mijnserver.dmch.nl. Je hosting provider kan je hier zeker mee helpen.

Veranderd mijn poort ooit?
Nee, de poort van je server zal nooit veranderen. Dus zolang je gebruik maakt van het subdomein kunnen je vrienden en andere spelers altijd met je server verbinding maken zonder dat ze ook maar iets hoeven aan te passen.

Ik wil dat mijn ip-adres nooit veranderd kan dat?
Dit kan ook. Voor €2,50 per maand krijg je een eigen ip-adres welke altijd bij je server zal horen. Je zal dan geen last hebben van een ip aanpassing door een server verhuizing. Neem contact met ons op als je een dedicated ip wilt.

(23-06-2013 19:19 - Tekst geupdate ivm komst SRV DNS record)
Find all posts by this user
Quote this message in a reply
Post Reply 

Forum Jump:

User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)